torsdag 15 december 2011

Lärarstudenter och kravnivåer

 Skolverket stöder en blogg som är avsedd att locka fler till lärartbildningen (fordetvidare.se). En av bloggarna där är Anne-Marie Körling, som  riktar dessa  ord till förhoppningsvis blivande lärarstudenter:

Jag har lärt mig en sak om lärarutbildningen. Det svänger ganska rejält. Om några år är läraryrket attraktivt igen och då kommer söktrycket öka och man kommer att få slåss om de platser som finns. Varför inte passa på att söka nu?

Läget på lärarfronten är just nu bedrövligt. Skolresultaten försämras. Utbildningen till lärare har så låga krav på förkunskaper att nästan alla sökande kommer in. I ett sådant läge har Körling mage att uppmuntra studenter att passa på innan det blir för höga krav igen.

Kan man göra läraryrket och skolan en större björntjänst?





5 kommentarer:

  1. Bertil.

    På den lärarutbildning jag läser på (är inne på min sista termin nu) så upplever inte jag att det har varit sådana problem.

    Jag kan bara tala för mig själv nu, men för min del var det en stor fördel att ha läst Religion B på gymnasiet innan jag började läsa Religionsvetenskap på högskolan som inriktning 2.

    Detta är något som om det är möjligt man skulle kunna förändra faktiskt. Idag krävs det bara grundläggande behörighet för Religionen. Men det vore en fördel för alla studenter om man ställde krav på att ha läst Religion B. Det behövs inte på grundnivå (1-30 hp). Men sedan när man kommer upp på 31-60 hp och 61-90 hp så har man verkligen nytta av denna kurs även om man då läst en eller två terminer på högskolan.

    Frekar06

    SvaraRadera
  2. Jag uppfattar att det är en uppmaning till studenterna att söka in på lärarutbildningen som nu är ny (och den enda som går att söka) och börjar att ta in studenter. Den blir ju inte bättre eller annorlunda av att läraryrket blir attraktivt och söktrycket ökar.

    SvaraRadera
  3. @Monika

    Håller med dig. Lärarutbildningen blir inte automatiskt bättre av att söktrycket ökar... Däremot blir lärarutbudet sämre av att man uppmuntrar elever med låga betyg att passa på nu när kraven är låga.
    Eller?

    SvaraRadera
  4. Jaha, det var så du menade ... ja, ja ... du har en poäng i det.

    SvaraRadera
  5. Kan det vara så också att lärarna både har för dåliga baskunskaper (didatik och kunskaper om nationella styrdokument) för att veta förutsättningen för undervisningen.

    Och en annan slutsats från ESO 2011:8 att det inte är de bästa som lär ut och att lärarna inte vet vad som krävs av dem.

    SvaraRadera